Fuerteventura

Vanaf Arrecife zijn we naar Papagayo beach gevaren. Een van de mooiste stranden van Fuerteventura. Daarna naar Isla de Lobos, een onbewoond eilandje. Fuerteventura betekent letterlijk "sterke wind", toen wij er voeren was het zo blak als de tafel. Van Isla de Lobos zijn we een stuk langs de bruine bergachtige kust van Fuerteventura naar Gran Tarajal gevaren. Het stadje ligt rondom een baai. Tegen de avond ontmoet de plaatselijke bevolking zich rondom de terrasjes van het grote strand. Kinderen spelen tot zonsondergang op het strand. We kochten een paar moten vis in het viswinkeltje dichtbij de visafslag.  We wisten niet wat voor soort vis het was maar ze waren erg lekker.

Van Gran Tarajal zijn we naar Moro del Jable gevaren. Moro del Jable is van oorsprong een vissersplaats. Het is nu veranderd in een groot vakantieoord waar veel Duitsers komen. Zelfs de supermarkt is onberispelijk Duits. Duitse producten zijn hier rijkelijk aanwezig. De mensen genieten hier van de zon, een kristalheldere zee en een kilometers lang strand. Wij hebben hier ook een paar heerlijke dagen gehad.

Gran Canaria

Via Moro del Jable zijn we naar Gran Canaria gevaren, bestemming Las Palmas. Het weerbericht gaf een zwakke wind aan. We besloten toch om te gaan. Na de eerste paar uur op de moter gevaren te hebben voelden we toch een beetje wind opkomen. We hesen de zeilen en zijn relaxed naar Las Palmas gezeild. We hebben er 12 uur over gedaan. We gingen ten anker in de ankerbaai. De marina van Las Palmas was vol vanwege de ARC. De ARC is een georganiseerde manier om de Atlantische oceaan over te steken. Ruim 200 jachten van over de gehele wereld vertrekken 21 november naar het Caribisch eiland St. Lucia. Mede door dit evenement kun je in de winkels langs de kade alles vinden wat je nodig hebt voor de boot en je hebt veel ontmoetingen met medezeilers. Wat zijn jullie plannen......waar kun je........hoe doe jij........

Met een huurauto hebben we het eiland verkend. We reden door mooie dorpjes, valleien en langs grotten waar de oorspronkelijke Canaries woonden. In het zuiden van Gran Canaria vind je veel mangoplantages. Het is weer tijd voor de oogst van de mangos, ze zijn heerlijk.

Geert moest naar de tandarts. De gasbus moest bijgevuld. Veel boodschappen gedaan. We hadden het dus vreselijk druk. Het werd veel heen en weer varen tussen de ankerbaai en de haven met ons rubberbootje. Geert vaart en ik zit altijd als een soort boegbeeld trots voorop. Geert: "Het wordt tijd dat jij ook eens vaart". "Moet dat echt", zei ik. Roeien gaat nog wel maar met de buitenboordmotor varen.......... "Oké, ik probeer het wel", zei ik. Het duurde even voordat ik de buitenboordmotor aan de gang kreeg met het trekkoord. Daar gingen we, Geert zat nu als een boegbeeld voorop. Naar de haven varen ging aardig goed. Voordat we bij de steiger aankwamen flitste het door m'n hoofd, van me af draaien is meer gas en naar me toe draaien is minder gas. De steiger kwam in zicht, van de zenuwen deed ik het andersom. Boem! "Ook nog lachen". zei Geert. Vanaf toen rustte hij niet voordat ik het goed onder de knie had.

Toen we terug naar de ankerbaai terugvoeren zagen we dat Nick en Carol ook aangekomen waren. Nick en Carol zijn een Belgische echtpaar en zijn met hun kinderen al twee keer om de wereld gevaren. Carol heeft hun kinderen tijdens de reizen zelf les gegeven. Hun kinderen zijn nu volwassen. Ze hebben er nog steeds geen genoeg van en gaan nu voor de derde keer met  met z'n tweetjes. We hebben gezellig met hun een paar pintjes gedronken.

Tenerife

Via  de dorpjes Amfi del Mar en Mogan zijn we naar Tenerife gezeild, bestemming Santa Cruz. De zee tussen Gran Canaria en Tenerife krioelt van de vis. We zagen een orca en scholen vis met meeuwen er boven dreven  voorbij. Wat is dit toch machtig mooi zeiden we tegen elkaar. Het was zondagmiddag 5 uur en Geert neuriede  psalm 146, ik begon te zingen. Na deze kleine kerkdienst :)  begon de poerstok te ratelen,  we kwamen meteen in actie. Geert draaide aan de molen en ik keek vol spanning toe wat er boven water zou komen. Het was ons eerste tonijntje.

Precies groot genoeg voor 2 zeebiefstukjes, heerlijk.

Santa Cruz

De  hoofdstad Santa Cruz ligt aan de meest oostelijke punt van Tenerife en is net als Las Palmas één van de belangrijkste havens in de Atlantische Oceaan. Het is een gezellige, bedrijvige stad met mooie architectuur en bloeiende bomen die de stad opfleuren.  De haven is de toegangspoort tot het vaste land van Spanje en een tussenstop voor cruiseschepen die naar het Caribisch gebied varen. Ook lagen er veel Scandinavische zeilboten die samen van Odyssee naar Barbados zeilen.

La Palma

Om 16.00 uur zijn we vertrokken uit Santa Cruz, Tenerife, bestemming Santa Cruz La Palma. Na een mooie zonsondergang werden we getrakteerd op een mooie lucht. De voorspelling was een matige wind. Na een paar uur zeilen viel de wind weg. De hele nacht draaide de wind wel 3 tot 4 keer rond de mast. Na zonsopgang nam de wind vrij snel toe. Alle zeilen werden bijgezet en gingen we weer als een speer.

Santa Cruz de La Palma

Onderweg vingen we nog een mooi tonijntje. We kwamen om 11.00 uur aan in Santa Cruz de La Palma, de hoofdstad van het eiland. Kenmerkend voor het straatbeeld op La Palma zijn de kleurige gevels met houten balkons. Santa Cruz heeft een gezellig en knus centrum. Aan een plein ligt een replica van het schip van Columbus. Het is een boost voor het stadje dat ze regelmatig bezoek van cruiseschepen krijgen.

La Palma is in vergelijking met de andere eilanden een heel groen eiland. Met een auto reden we door bananenplantages, langs wijngaarden en amandelbomen. Hoog in de bergen is een internationale sterrenwacht te vinden, hier heb je mooie vergezichten en kun je de eilanden Tenerife en Gomera zien liggen. Bijzonder zijn de zwembaden die door rotsen aan de kust zijn gevormd en gevuld zijn met zeewater.Voor wandeltochten zijn hier ruime mogelijkheden. We zijn hier een kleine week gebleven.

La Gomera

Om 6.00 uur vertrokken we uit Santa Cruz de La Palma, bestemming San Sebastian, de hoofdstad van La Gomera. Het was een fijne zeildag met windkracht 4 uit het Noordoosten. Onderweg vingen we een vis. Toen Geert hem boven water haalde dachten we allebei huh!

De vis zag er niet zo aantrekkelijk uit. We deden hem in een emmer en stuurden wat foto's rond via WhatsApp. Jacob: "Het lijkt wel een beetje op een kogelvis, die zijn giftig". Lilian: "Poeh!" Kogelvis bevat genoeg gif om 30 mensen te doden lees ik". We deden in de haven navraag bij de lokale vissers. Het was inderdaad een kogelvis en er is momenteel een overschot in de zeeën rond de Canarische eilanden. Het is de enige giftige vis, de rest is allemaal te eten. Even later bracht de visser een paar stukken Wahi Wahi. We vingen een giftige vis en kregen er een paar lekkere stukken vis voor terug.

1 November

Het is 1 November, we dachten aan Mirjam die vandaag jarig is. De telefoon ging, Richard belde. "Ha moe", kijk even op WhatsApp. "Wat is er dan", zei ik en opende WhatsApp. Ik zag een foto van een echo met een piepklein baby'tje verschijnen. "Je wordt vader", riep ik. Meteen riep ik Geert om aan de telefoon te komen, ik kon niet meer praten van emotie. We waren allebei van slag van dit blijde nieuws. Geert gooide koffie over zich heen en ik zat met een rode neus.

De volgende dag hebben we Gomera verkend per auto. Gomera is een cirkelvormig eiland en wordt wel vergeleken met een sinaasappel. Het bestaat uit partjes/bergen met diepe ravijnen ertussen. Gomera is net als La Palma een van de groenste eilanden van de archipel. We reden door mooie dorpjes bekend om de ambachtelijke keramiek die ze daar maken en langs de vele palmbomen waarvan de bewoners palmhoning, palmsiroop en palmwijn van maken. We maakten een wandeling door het Nationaal Park Garanojonay, een van de oudste bossen ter wereld met 450 verschillende soorten planten en bomen dankzij de constante weersomstandigheden. Het park staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. La Gomera is een eiland voor natuurliefhebbers. Je vindt hier geen witte stranden en het is tot nu toe het minst toeristisch.