Overtocht Aruba-Panama

 

Nadat we uitgeklaard waren vertrokken  we om 11.00 uur richting San Blas. Bij het ophalen van het anker te Aruba begon de ankerlier flink tegen te sputteren. Het vieren ging wel maar het ophalen wilde niet meer.
Onderweg besloten we om door te varen naar Panama. Het zat Geert niet lekker dat de ankerlier niet goed werkte.
Van de zeilroute is dit een van de beruchtste tochten. Het zeegebied boven Colombia staaat bekend om zeer harde winden, dit komt omdat zich boven de oerwouden en bergen van Colombia een permanent lagedruk gebied bevindt. Dit veroorzaakt een versnelling van de passaatwind waardoor er hoge golven kunnen ontstaan die versterkt worden door het continentaal plat van Zuid-Amerika. Hierdoor zijn we wat langer in Aruba gebleven om een goed weergaatje af te wachten. We zorgden ervoor dat we op een kaartdiepte van 1000 meter bleven. Het werd een voorspoedige en geriefelijke tocht. De wind kwam uit het Noordoosten kracht 4-5 Bft, 5 dagen later kwamen we aan in Panama, Shelter Bay marina op een afstand van 20 km van de stad Colon. Geert ging meteen aan de slag om de ankerlier te verwijderen en was een crisis nabij  toen hij ontdekte dat dezelfde ankerlier niet meer leverbaar was. Hij zag in gedachten al een gat in het voordek door andere afmetingen van een eventuele nieuwe ankerlier. Het was voor ons de eerste keer dat er iets gerapareerd moest worden deze reis. Op de steiger waren de medezeilers  behulpzaam en meelevend. Ze vroegen of ze wat konden doen of ergens mee konden helpen. Onze Duitse buurman Joachin die hier al ruim 4 jaar woont, vanwege zijn werk als ingenieur bij een grote brug die over het Panamakanaal gebouwd wordt, wist een goed bedrijfje voor reparatie. Hij bood Geert een lift aan. Tijdens de rit naar het bedrijfje  waar de ankerlier gereviseerd zou worden, liet Joachin zowel de oude als de nieuwe sluizencomplexen zien. Vanwege zijn werk had hij toegang tot het terrein. De volgende dag kon Geert de ankerlier weer ophalen. Het bleek dat er een paar lagertjes kapot waren. Na een paar uur klussen en sleutelen draaide de ankerlier weer als nieuw. De mensen in de boten om ons heen toeterden en applaudiseerden toen ze de lier weer hoorden draaien.  


Shelter Bay Marina

 

Shelter Bay is een gezellige marina. Het is een soort halte voor zeilers die door het Panamakanaal gaan of komen. Het Panamakanaal is een ruim 81 km lang kanaal in Panama en verbindt de Caraibische zee met de Grote Oceaan.

Meestal is er een wachttijd van 2 weken voordat je door het kanaal mag. Iedereen is een beetje bezig met onderhoudsklusjes aan hun boot. Allerlei nationaliteiten liggen hier, de grootste groep zijn Amerikanen.

Regelmatig wordt er een barbecue/potluck georganiseerd op een overdekte picknickplaats waarbij iedereen zelf vlees, salada en drinken meeneemt, dit wordt samen gedeeld. Op zaterdagavond wordt iedereen uitgedaagd die een muziekinstrument bespeelt of over enig zangtalent beschikt, zijn of haar talent ten toon te spreiden, wat een goede sfeer teweeg brengt. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen  niet uit deze marina weg te slaan zijn.
De marina ligt aan de jungle. De apen horen we schreeuwen vanaf de boot. Het zijn brulapen en brengen een geluid voort alsof het dinosaurussen zijn. Af en toe zwemt er een krokodil bij de boot langs. Onder leiding van een gids heb ik samen met mijn Amerikaanse buurvrouw Lisa deelgenomen aan een tocht door de jungle. Bijzonder om apen en allerlei tropische vogels in hun eigen leefomgeving te zien. Elke middag is er aqua gym in het zwembad en 2 keer per dag rijdt er vanaf de marina een shuttlebus naar de stad Colon. De shuttlebus is al een beleving op zich. Het eerste stuk gaat over een hobbelige weg  dwars door de jungle. In de bus is het een kakofonie van verschillende talen door elkaar met daar bovenuit de Spaanse radio. De dagen vliegen om in Shelter Bay Marina.


Geert zijn verjaardag hebben we gevierd met Tom; een Canadese gepensioneerde piloot en solozeiler die hier al een jaar ligt. Hij ligt rechts van ons, draait elke dag dezelfde film en bromt een beetje in zichzelf, Rainer; een Duitse radioloog en ook een solozeiler, hij zeilt een half jaar, stalt dan zijn boot ergens om een half jaar te werken en gaat daarna weer verder, Thomas; een Duitse handelaar in oldtimers, hij is samen met zijn vrouw Suzanna 3 jaar onderweg. Suzanna is voor een paar weken naar Duitsland gegaan en Thomas zijn boot glimt ondertussen als een oldtimer in een showroom, Lyndon en Lisa; een Amerikaans stel, Lyndon is een hippie-achtige wetenschapper op het gebied van wetlands en Lisa is verpleegkundige, zij liggen links van ons. Zij zijn 3 jaar onderweg en zeilen na het Panamakanaal huiswaarts, zij wonen aan de noordwestelijke kust van Amerika tegen de grens van Canada, ook een mooi zeilgebied, Michael en Gislid; een Duits echtpaar, Michael is een voormalig parlementslid van Duitsland en Gislid is psycholoog, zij zijn omstreeks dezelfde tijd als ons vertrokken. Michael wil niet meer terug naar Duitsland, Gislid lacht er maar wat om. Wij hebben Michael en Gislid door het Panamakanaal geholpen. Das war sehr toll! Gerard en Josje; Gerard heeft schei-, natuur- en wiskunde gestudeerd en Josje is verpleegkundige. Gerard en Josje zijn 11 jaar geleden uit Nederland vertrokken en hebben al heel wat gezien. Gerard en Josje helpen ons door het Panamakanaal heen.  Dagelijks zwaaien we mensen uit die door het kanaal gaan en zo gaat iedereen  weer zijn eigen weg. 

Panama Canal Transit

 

Nadat de ankerlier gerepareerd was hebben we meteen de Panama Canal Transit in gang gezet. Je kunt dit via een agent doen maar het was eenvoudig zelf te doen. Behalve onszelf ben je verplicht om 3 extra mensen (line handlers) mee te nemen door het Panamakanaal.

Verder moet je 4 lijnen van ongeveer 40 meter en veel fenders aan boord hebben, deze kun je via het havenkantoor huren. Wij gaan 27 maart door het Panamakanaal.

We moesten s'morgens om 4.00 uur op de ankerplaats zijn voor het Panamakanaal. De pilot zou om 4.30 uur aan boord komen.
Omdat we er zo vroeg moesten zijn besloten we de avond ervoor al naar de ankerplaats te gaan. Onze bemanning bestond uit Gerard, Josje en 2 Amerikanen, Rick en Josh. Josh is voor een paar weken opstapper bij Rick en zijn vrouw aan boord. Hij hoopte de Panama Canal Transit met Rick te doen, maar de Transit van Rick staat later gepland dan de vlucht van Josh terug naar Amerika. Josh wilde de Panama Canal Transit graag een keer meemaken en wilde dolgraag met ons mee. We waren dus met z'n zessen.
Om half 5 s'morgens was er nog geen pilotboot te zien en werden we ook niet gebeld dat het verlaat was ofzo. We besloten om met Panamese geduldheid te wachten. Geert belde om een uur of 10 s'morgens om te vragen waarom het langer duurde. De Transit was uitgesteld naar 14.00 uur s'middags! Dat werd dus een lange ochtend voor ons allemaal.
Dankzij het wachten leverde het tussen ons zes verschillende mensen, boeiende conversaties op. Josh maakt een soort geheime kluizen en is bezig met het bouwen van een  klassieke houten speedboot(Josh Johnson Business.Covertconcepts.com). Rick is een gepensioneerde aannemer en gaat via zijn kerkelijke gemeente op  zeer afgelegen gebieden in de Pacific posten opzetten waar medische hulp verleend wordt(Sea Mercy.org).
Om 14.00 uur kwam de pilot samen met een stagiaire aan boord. "Dat wordt een makkie voor mij, met 6 mannen aan boord", dacht ik. Josje en ik zorgden voor de catering en de mannen waren druk met de lijnen. Voor de sluizen werden we verbonden met nog 2 zeilboten, we gingen als een pakketje de sluis in. Na de 3 Gatun Locks omhoog, gingen de boten weer los van elkaar aan een mooring in het Gatun Lake om te overnachten. De pilot en zijn stagiaire gingen van boord. De volgende ochtend om 8.00 uur kwam er een nieuwe pilot aan boord. Het was een mooie tocht over het Gatun Lake van ongeveer 7 uur varen naar de Pedro Miguel en de Mira Flores locks, waarbij we grote schepen van dichtbij passeerden.
De pilot vertelde dat we samen met de "Oranje" de sluizen in zouden gaan. "De Oranje!" zei Geert met glimmende oogjes. De Oranje is een soortgelijk schip waar Geert op gevaren heeft bij Boskalis. Voordat we bij Colon aankwamen hadden we de Oranje al aan het werk gezien. Geert had toen nog even radiocontact met Adri gehad die toen aan boord was.

Urkers kom je overal tegen


Als klap op de vuurpijl komen we de eerste Urker in de sluizen van het Panamakanaal tegen. Lucas Koffeman, een (ex)collega van Geert bij Boskalis. "Ik bin jaloers op jelui" bulderde Lucas vanaf de brug van de Oranje, terwijl ik, vol bewondering naar de imposante brug van de Oranje keek. Het was verrekte leuk om elkaar op deze manier tegen te komen.
Toen de laatste sluisdeuren open gingen gaf dat een bijzonder gevoel. Het gevoel of je aan de andere kant van de wereld bent. Geen weg terug en de Grote Oceaan voor ons.
De bemanning ging van boord. Het waren 2 leuke dagen met deze fijne mensen. Gerard met zijn heerlijke zelfspot, Josje met haar gulle lach, Josh en Rick die volop genoten en veel foto's en filmpjes maakten.  
Na het Panamakanaal gingen we ten  anker  bij Panama City (Playita) en hadden Geert en Lucas via de radio nog even contact met elkaar, foto's werden uitgewisseld en ze wensten elkaar een goede reis. De Oranje gaat richting Peru en wij zijn van plan om over een paar dagen naar Las Perlas (de Pareleilanden) te gaan.

 

Fijne paasdagen en bedankt voor de leuke reacties.