Simon's Town

Vanuit Simon's Town maakten we diverse uitstapjes om de omgeving te verkennen. Via Noordhoek reden we een van de mooiste routes langs de kust, Chapman's Peak drive. Het is een weg van 9 km lang met 114 bochten en
biedt mooie uitzichten over de zee en de bergen. Regelmatig worden hier autoreclames opgenomen.
De weg eindigt in Houtbaai. Houtbaai is een leuk vissersplaatsje, waar de zeeleeuwen op de kade  liggen te luieren.

We reden de 4 passen route, met ook weer mooie uitzichten en kwamen langs Stellenbosch en
Franschoek met rondom prachtige wijnvelden, olijfboomgaarden en fruitgebieden. Daar hoorde natuurlijk een  leerzaam wijnproeverijtje bij.

In Franschhoek genoten we van een gezellige lunch samen met Ko en Marjolein van de Finistere, die ook aan het toeren waren en in een andere baai lagen.

Ook Muizenberg met een groot surfstrand en gekleurde strandhuisjes, Fish Hoek, Kalk Bay en Kaapstad waren een bezoek waard.

Een van de mooiste plekken in Kaapstad is Kirstenbosch Botanical Garden aan de voet van de Tafelberg. Het is een gebied met grote bomen en kleurrijke bloemen en planten. In deze tuin vind je ook de Tree Canopy Walkway, een slingerende brug waarop je midden tussen de boomtoppen loopt met mooie uitzichten.
De Bo-Kaap, een kleine Maleisische wijk in Kaapstad, met vrolijke gekleurde huizen, was ook leuk om doorheen te wandelen.

Tijdens onze uitstapjes rijden we regelmatig langs Khayelitsha, het grootste township van Kaapstad. Een kilometers groot woongebied waar armoede heerst.
De huizen bestaan  meestal uit niet meer dan golfplaten, zeilen en sloophout.
Een indrukwekkend andere kant van het hippe en moderne Kaapstad.

Het temperatuurverschil is groot in dit gebied.  Nauwelijks een uur rijden landinwaarts kan het 10 graden warmer zijn. Ook langs het Kaapse schiereiland is het verschil van de temperatuur van het zeewater enorm.  Aan de westkant is het zeewater zo'n 10 graden kouder. Veel kouder dan de Nederlandse Noordzeekust. Zwemmen is hier een soort Nieuwjaars duik.

Omdat we het zo druk hadden om de omgeving te verkennen, lieten we twee keer de kans om
uit Simon's Town te vertrekken voorbij gaan. Toen we uiteindelijk zo ver waren, moesten we twee weken wachten op goed weer. Die tijd gebruikten we om de boot weer in topvorm te brengen, voor de vele mijlen die nog voor ons liggen en creëerden we een nieuwe hobby, het maken van soft shackles.

Cape Point en Kaap de Goede Hoop

25 januari kunnen we eindelijk naar Kaapstad varen. Rond half zes 's morgens voeren we nippend aan een kop koffie langs Cape Point en Kaap de Goede Hoop. In mijn gedachten had ik een
spectaculairdere voorstelling gemaakt, om bij dit punt langs te varen.
Cape Point konden we door de mist heen zien. Kaap de Goede Hoop lag gehuld in dichte mist.
Vanwege de mist werd het een soort mystieke beleving. Het rook er naar vis. Vissersschepen
voeren ons diepliggend van de vis voorbij.

Kaapstad

Voorbij Kaap de Goede Hoop kregen we de wind mee en zeilden we met een zuidelijke wind naar Kaapstad, waar we 's middags in de Royal Cape Yacht Club aanlegden. De RCYC heeft een mooie klassieke jachtclub met een glanzende houten bar en leren banken, 2 keer per week worden er serieuze zeilwedstrijden gehouden.

We liggen hier 5 dagen met een steeds veranderend uitzicht op de Tafelberg.
We ontmoetten hier de Nederlandse Zuidafrikaan Boudewijn, die ons op de laatste dag een lift aanbood voor de uitklaringsceremonie,  naar de havendienst, douane en immigratie.
30 januari vertrekken we uit Kaapstad richting Namibië, Luderitz,  een afstand van ongeveer 500 mijl .
We waren Robbeneiland nog niet voorbij of we hadden al zeeleeuwen, dolfijnen, walvissen en haaievinnen die boven water kwamen gezien. Heel veel leven hier.

Overtocht Kaapstad- Namibië

Deze zeiltocht wordt vaak beschreven als koud, mistig en hoge golven ten gevolge van,
de koude Bengulastroom vanaf Antarctica. Die ter hoogte van Kaap de Goede Hoop, tegen de sterkere warme Agulhasstroom aan botst en daardoor genoodzaakt is, om noordwaarts langs de Zuidwest Afrikaanse kust te stromen. De Bengulastroom heeft veel invloed op het leven in de zee en het klimaat langs de kust. De circulatie van de stroom bevordert de planktongroei, dat uiteindelijk leidt tot een van 's werelds meest visrijke gebieden. Het verschil in temperatuur boven land en het kustwater is zo hoog dat de wolken boven de oceaan geen kans krijgen om boven het warme land te komen. Hierdoor valt er weinig of geen regen langs de kuststrook met de Namibische woestijn als gevolg.
Alleen 's nachts is het temperatuurverschil klein waardoor er door de vochtige oceaanlucht vrijwel dagelijks ochtendmist langs de kust ontstaat.
Met de wind van achteren surften we over de golven. De nachten waren beduidend kouder, overdag warmden we ons weer op aan de zon. Een paar uur voor binnenkomst in Luderitz hadden we nog even 25 knopen wind met een paar schuimbekkende golven van opzij en daardoor ook geen last van mist.
Het werd boven verwachting een heerlijke zeiltocht.
2 februari om 4 uur 's nachts lieten we het anker vallen in de baai van Luderitz. In de loop van de dag, voeren we dichter naar Luderitz en maakten we de boot vast aan een mooring.

Groetjes vanaf de Thalassa

Bedankt voor de leuke reacties