San Sebastian.

In de haven van San Sebastian, La Gomera lagen veel Nederlandse zeilboten. Voornamelijk jonge gezinnen. De ouders waren 's morgens druk met schoollessen geven, daarna was het een levendige boel van spelende kinderen op de steigers. De meeste zeilers die we spreken doen een rondje Atlantic. Na de oversteek naar de Caribean gaan ze via de Azoren weer terug richting Nederland. Ze zijn ongeveer 1 jaar onderweg.

Dolfinarium

Vanaf Gomera zijn we teruggevaren naar Tenerife. We hebben er ongeveer 4 uur over gedaan. De eerste helft zeilend met een stevige bries, daarna viel volgens de weersverwachting de wind weg en startten we de moter. Doordat de wind tussen de eilanden door wordt geperst versnelt de wind. De zogenaamde acceleratiewinden. We vertrekken daarom altijd met gereefde zeilen.

In korte tijd zagen we veel tijdens de overtocht. Eerst vergezelde ons een groot team.- dolfijnen. Met de camera ging ik er eens goed voor zitten op het voordek en maakte ik een paar prachtige plaatjes. Toen ik de camera in het hoesje stopte zag ik iets bruins drijven, een .......zeeschildpad. Ik riep Geert die in de kuip zat. Geert! Een zeeschildpad rechts! Het was lekker weer dus ik bleef op het voordek zitten. Geert: Edith! Walvissen rechts! Het dolfinarium was er niets bij.

We verspeelden ons vistuig. Er zat blijkbaar een grote vis aan. Dwars door de rem heen trok de vis al het draad van de molen af. We zullen nooit weten wat voor vis er aan zat.

We lagen een paar dagen voor anker bij Los Cristanos. De Maximo lag er ook, het was gezellig met Eric en Marleen. Zij hebben ook plannen om rond de wereld te gaan.

Vanaf Los Cristianos zijn we naar San Miguel gevaren. Hier komt onze dochter Maria met onze kleinzoon George aan boord. Zus Truida en zwager Bertus komen ook een week op Tenerife.

Happy Baby

Het is grappig dat zo Duits  het eiland Fuerteventura is, zo Engels is Tenerife. Er komen hier vooral Engelse toeristen, waaronder veel Schotten en Ieren. Engelsen spelen graag golf, je vindt hier dan ook veel golfresorts, pubs en een Engelse radiozender. Soms heb je het gevoel dat je in Engeland bent. Het was een fijne week met Maria en George. We hebben gewandeld en verschillende stranden bezocht.

Engelsen zijn vriendelijke mensen en vooral als je een baby op je arm hebt. Hello dear, lovely eyes, what a happy baby. We showden er op los met George.

Marina San Miguel

In de marina van San Miguel hebben we in totaal 4 weken gelegen. Nadat Maria en George weggingen moesten we nog een week overbruggen voordat Bertus en Truida kwamen. In de marina waren binnen een straal van 50 meter alle faciliteiten aanwezig om de laatste klusjes aan onze boot te doen voor de overtocht naar de Carieb. Thomas, de zeilenmaker die een zeil voor ons gemaakt heeft om regenwater op te vangen. Mark, de Nederlandse eigenaar van de watersportwinkel en tevens volvodealer heeft de moter een servicebeurt gegeven. Geert heeft een steuntje aan de zeereling gemaakt om extra water- en brandstofjerrycans aan vast te binden. Verder hebben we nog wat onderhoudsklusjes gedaan en extra boodschappen ingeslagen.